سخت افزارآیفونفناوری

اپل از تراشه M1 با معماری ARM و لیتوگرافی 5 نانومتری رونمایی کرد.

تراشه 5 نانومتری M1 اپل با قوی ترین هسته‌های پردازنده مرکزی و قوی‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در دنیای لپ تاپ ها معرفی شد.

آرزوی اپل برای ساخت اولین چیپست مک به حقیقت پیوست – با اپل M1 آشنا شوید. این تراشه به ادعای اپل بسیار بهینه بوده و از سریع ترین هسته پردازشی جهان به همراه قوی ترین پردازنده گرافیکی یکپارچه بهره می‌برد.

اپل از تراشه M1 با معماری ARM و لیتوگرافی 5 نانومتری رونمایی کرد

تراشه نخست اپل از سری اپل سیلیکون ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد و برپایه لیتوگرافی 5 نانومتری تولیده شده. برای مقایسه بد نیست بدانید تراشه A14 موجود در آیفون 12 تنها 11.8 میلیارد ترانزیستور دارد. این تراشه از لحاظ ساختار حافظه یکپارچه هنوز شبیه تراشه های موبایل (و APU های کنسول) است – این بدان معنی است که حافظه توسط پردازنده، پردازنده گرافیکی، کنترلر ورودی و خروجی و سایر اجزا بدون نیاز به انتقال دادها از طریق درگاه PCIe، قابل دسترسی است.

چیپست 5 نانومتری M1

بر اساس اعلام رسمی اپل، پردازنده مرکزی تراشه M1 به هشت هسته پردازشی مجهز شده. این 8 هسته متشکل از 4 هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف است. ترکیب هسته های کم مصرف و پر مصرف چیزی است که آرم بر روی آن تاکید زیادی دارد. این امر باعث می‌شود تراشه مذکور برای کار های سنگین به مشکل برنخورد و در عین حال هنگام کار های سبک انرژی کمتری مصرف کند.

هسته‌های بزرگ دارای 12 مگابایت حافظه پنهان(کش) L2 هستند ، هسته‌های کوچکتر نیز به 4 مگابایت حافظه پنهان L2 مجهز شده‌اند. اگر این هسته ها هم زمان فعالیت کنند، قدرتی معادل با دوبرابر یک لپ تاپ 10 وات TDP را به کاربر ارائه می‌دهند. اگر دمای چیپست به اندازه‌ی کافی پایین باشد، می‌توانند حتی بهتر عمل کند.

اپل از تراشه M1 با معماری ARM و لیتوگرافی 5 نانومتری رونمایی کرد

چیپست M1 اپل علاوه بر پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای، په یک پردازنده‌ گرافیکی با 8 هسته دیگر نیز مجهز شده. به گفته اپل این تراشه ۱۲۸ واحد اجرایی دارد. این شرکت ادعا می‌کند که تراشه مورد بحث به حداکثر قدرت پردازشی ۲٫۶ ترافلاپس دست پیدا می‌کند که بالاتر از توان 2.1 ترافلاپسی Nvidia 1050 Ti می‌باشد.

همانطور که انتظار میرفت M1 به موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای مجهز شده. این تراشه علاوه بر اینکه دارای موتور تخصصی برای انکد و دی‌کد می‌باشد، از قابلیت‌های امنیتی متعددی برخوردار است که آن را از تراشه جداگانه T2 بی نیاز می‌کند.

چیپست جدید اپل برخلاف اکثر پلتفرم های غیر اینتل از Thunderbolt پشتیبانی می‌کند، بنابراین کاربران اپل باز هم از سرعت بالای حافظه ذخیره سازی خارجی لذت خواهند برد. USB 4 نیز از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره کرد.

منبع: gsmarena

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا